· · Komentara: 0
Jubileji

Vesele sedamdesete u Evropi su ulepšali i ovi automobili (Foto)

„Opel“ ove godine obeležava 50 godina od predstavljanja dva bisera iz svoje kolekcije

opel-manta-askona-naslovna.jpg

Kao bomba je odjeknulo predstavljanje dva modela „Opela“ te 1970. godine - limuzine „askone“ i kupea „manta“1970.  Suštinski “Opel“ je izvršio revoluciju u srednjoj klasi ponudivši, za relativno mali novac u to doba, automobile koji su približili ovu vrstu vozila i onima sa ne baš toliko dubokim džepom. „Opel askona“ je bila prototip sportske limuzine za zabavu u vožnji sa odličnom upravljivošću. „Manta“ je međutim bila kruna slave. Elegantni kupe delio je istu tehnologiju kao i „askona“, čineći “mantom“, nemački brend doneo je još jedan automobil iz snova, samo dve godine nakon „opela GT.


„Askona“ i „manta“ su sledili GT preko Atlantika i uspešno se prodavali u SAD. Imali su međunarodnu karijeru koju je postiglo samo nekoliko „Opelovih“ modela. Danas su to veoma traženi modeli među kolekcionarima i koštaju daleko više od njihovih cena kada su bili novi.

Kao limuzina sa dvoje i četvoro vrata, „askona“ je bila postavljena tačno između „kadeta“ i „rekorda“. Rekosmo da je nova „opel askona“ postavljala nove standarde: karavan je bio prvo kompaktno izdanje za život i stoga daleko ispred svog vremena. Sa sportskim modelom „manta“, nemački „Opel je istovremeno ušao na rastuće tržište porodičnih sportskih kupea. Šasija, ogibljenje i pogonski sklopovi bili su identični, oba modela su imala četvorocilindrične motore koji proizvode od 60 do 105 KS.

Pročitajte još: „Fijat 500 topolino“ je dokaz da veličina nije bitna (Foto/Video)

„Askona„ je pobeđivala na šljunku i asfaltu. Valter Rol i suvozač Johan Berger osvojili su Evropsko prvenstvo u reliju 1974, a 1975. na reliju Akropolj ostvarili su Opelovu prvu pobedu na Svetskom prvenstvu u reliju.  Rol i Kristijan Gistdorfer  su 1982. osvojili Svetsko prvenstvo u reliju u „askoni 400“.  Do marta 1975. proizvedeno je 691.438 jedinica „askone A“, a u istom periodu i 498.553 jedinica „manta A“. Sportska „manta“ debitovala je u septembru 1970. amblemom „manta" koji je bio inspirisan fotografijama morskog istraživača  Žaka Kustoa. Prezentacija je prigodno održana na Timendorfer plaži na obali Baltičkog mora. Za „Opel“ je „manta“ bila korak na novu teritoriju.


„Manta“ je bila nova, prestižna i sportska, savršeno uklopljena. Atraktivni modeli za četiri putnika, bili su veoma popularni. Jedinstvenost je bila veoma tražena, a „mantin“ oblik i linije bili su upravo ono što tržište traži. U prvoj godini prodaje, „Opel“ je prodao 56.200 jedinica  „mante“ dok je ukupno proizvedeno 498.553 automobila. Novi član porodice motora bio je 1.6 sa 68 KS, čak 80 KS u S verziji. Najmoćniji motor pod haubom ove lepotice bio je četvorocilindrični 1.9 S sa 90 KS koji je takođe koristio „opel rekord“.

„Mantin“ asortiman počeo je sa 60 KS 1.2 tokom 1972, a u novembru iste godine usledila je luksuzno opremljena „manta berlineta“. U standardnu opremu spadali su sportski upravljač, grejanje zadnjeg stakla, halogena svetla, električni perači vetrobranskog stakla i vinilni krov. Pet godina proizvodnje sa brojnim specijalnim varijantama modela - „Holidaj“, „Plus“, „Svinger“ i „Samer baza “ kombinovali su gornje tržišne specifikacije sa umerenim cenama. „Manta GT / E“, pokretan  je 1,9-litarskim motorom od 105 KS, i „Boš L-džetronik diznama“  pojavio se 1974. Trend ka mat umesto hromiranoj opremi nastavio se sa „manta GT / E“. Poslednji specijalni model stigao je 1975. godine, neposredno pre debija „manta B“ nazvana „blek medžik“ temeljen na“ modelu GT / E“ bio je obojen u crno sa narančastim prugama na bočnim stranama.

„Askona“ je premijerno prikazana na sajmu u Torinu 1970. Što se tiče opreme i motora, kao i dimenzija, ona se uklopila u prostor između „kadeta B“ i „rekorda C“, preuzela je ulogu koju je prethodno igrala luksuzna „olimpija“. U početku  je bila ponuđena kao limuzina sa dvoja i četvoro vrata i luksuzno opremljena. Nezavisno prednje ogibljenje sastavljeno je od opruga i amortizera, kruta zadnja osovina. Snagu je snabdevao 1.6-litarski četverocilindrični motor sa 68 KS  a „S“ verzija sa visokom kompresijom od 80 KS. Kao i veći četvorocilindrični motori „rekorda“, i „askonina“ pogonska jedinica imala je bregastu osovinu. U martu 1972, “Opel“ je predstavio verziju sa umerenim cenama sa 1.2 OVH motorom sa 60 KS.


U paleti modela bila je i „askona vojaž“. U početku se nudila samo u „L „verziji, bilo je to 1974. godine, pre nego što se manje luksuzni karavan pridružio liniji. U proleće 1971. godine model su proširili „askona 1.9 S“. Opcija trostepenog automatskog menjača kojeg je „Opel“ proizveo prvi put tada, uparen je sa snažnijim motorima. Model „SR“  kao novost na tadašnjem tržištu takođe je bio dostupan.
Naime „SR“ verzija „askone“ ima odlike jednog reli automobila spremnog za najveće domete. Vozač Valter Rol i suvozač Johan Berger učestvovali  su 1974. na Evropskom reli šampionatu. Rol i Berger su osvojili šest od osam trka sa još uvek nedostižnim  konačnim rezultatom od 120 poena. Godine 1975, neposredno pre nego što je „askona A“ zamenjena B generacijom, Rol i Berger su odneli pobedu na Akropolis reliju zabeleživši Opelovu prvu pobedu u Svetskom reli šampionatu.

Foto:Promo

Pošaljite Komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.