Kako da, kad pazarite polovnjak, ne kupite "mačku u džaku"?
Teško je nadmudriti prevejane prodavce ali ipak otvorite „četvore oči“
Kupovina automobila, bilo novog ili polovnog je posao kojem ne treba olako prilaziti. Ne samo što su vozila skupa već i zato što ćete u njima voziti svoje najmilije i sebe.
Dok kod kupovine novog vozila imate lakši zadatak, da birate između brendova, ograničeni ste više ili manje budžetom jer je sve ostalo manje više onako kako piše u „reklamnim materijalima“ za ta vozila. Pri tome kod novog automobila postoji i višegodišnja garancija pa i to uliva dodatnu sigurnost.
Pročitajte još: A, B, C, D... Kod kupovine auto-gume potrebno je znati šta znače oznake
Kada kupujete polovno vozilo retko kada dobijate i garanciju, ali češće, pazarite „mačku u džaku“. Jasno je da utakmica između prodavaca, pogotovo onih nesavesnih, i kupaca samo uz mnogo napora i znanja može da se završi uspehom „gostujućeg igrača“ - novog vlasnika vozila.
Zašto je to tako? Jednostavno postoje brojni načini da se oštećeno, havarisano vozilo, automobil koji je puno prešao, pa čak i koji je ukraden, prikaže kao „automobil koji je vozila baba u Nemačkoj ali "samo do pijace“. Kupovina polovnjaka se sada promenila. Više nisu popularne auto-pijace primat su preuzeli internet prodavci. Dakle sada iz svog doma udobno smešteni, natenane možete da tražite automobil koji želite, da gledate sve fotografije, upoređujete spisak opreme, cene. Pa ipak, na kraju morate da fizički odete i pogledate automobil. Naravno prodavac će hvaliti na sva usta svoga „konja“, ali bitno je da znate bar nekoliko „caka“ koje mogu da vam pomognu da kući odvezete korektan automobil.
Pročitajte još: Pumpanje guma azotom pravi "bum": Jeftina usluga, a korist višestruka
Preporuka je da pre odlaska na auto-plac, ili kod privatnog lica koje prodaje automobil cenu iznad koje nećete ići. Cenjkanje se u stvari i podrazumeva jer i prodavci uvek stave nešto višu cenu od one koju priželjkuju.
Prvo i osnovno je vizuelan pregled, pogledajte što više detalja. Počevši od izlizanosti papučica gasa,kvačila, kočnice.Obratite pažnju i na gume, da li su pravilni izlizane, ili je neka strana „više pojedena“. Pogledajte u prtljažnik, tražite skrivene znakove korozije, popravki. Podignite haubu, pogledajte oko delova gde se spajaju amortizeri i šasija, obratite pažnju da li je motor možda prethodno, veoma skoro opran, što može da ukaže na nešto što prodavac želi da sakrije, da li se negde vidi curenje ulja, Poneki kupci nose i magnet pa tako proveravaju da li je automobil gitovan ili ne.
Zatražite probnu vožnju. Isprobajte volan, kočnice, sve brzine menjača, ručnu kočnicu, pogledajte da li rade sva svetla, pokazivači pravaca, kako reaguju amortizeri, uključite brisače.
Uverite se da svi instrumenti na tabli rade, obrtomer, brzinomer, klima, podizači stakala. Proverite kako se otvaraju i zatvaraju sva vrata. I na kraju – zatražite da automobil odvezete u servis: ne mora da bude ovlašćeni od te marke vozila, možete i kod iskusnog majstora,čoveka u koga imate poverenja.
Pročitajte još: Ne morate da za svaku sitnicu idete kod majstora, nešto možete i sami
Primetili ste da nismo pomenuli kilometražu? Iako postoji originalna dokumentacija, izveštaji o redovnim servisima, sada je toliko napredovala tehnika, veštine prodavaca da ćete jako teško i na ovlašćenom servisu ustanoviti koliko je automobil zaista prešao.
U Centru za motorna vozila AMS Srbije moguće je da vam odgonetnu i ovu zavrzlamu. Oni imaju načina, da za malo novca, ustanove mnoge bitne karakteristike vozila, pa i to koliko je vozilo zaista prešlo kilometara, kao i da li je vozilo ukradeno ili ne. Tu proveru možete uraditi i u policiji. Bitno je dakle da obratite pažnju i na brojeve na šasiji, motoru, da li su čisti, vidljivi, kao i na metalnu pločicu koja je pričvršćena za šasiju na kojoj postoje jako bitni podaci o vozilu.
Izgleda vam prekomplikovano?
Pročitajte još: Ako se ne održava pravilno može izazvati zdravstvene probleme: Kada je pravo vreme da se klima u autu servisira?
Onda je možda za vas pravi izbor kupovina vozila kod nekog od prodavaca novih automobila koji prodaje i polovne, ispitane automobile. Neretko kod njih možete da dobijete i garanciju od tri ili šest meseci, mada je bilo primera da su neki na ta vozila, ali samo njihovog brenda davali garanciju kao i za nova. Jasno, ta vozila su i nešto skuplja od onih masovno uvezenih poslednjih godina iz Evrope. Kažu zvanični podaci da je samo u poslednjih pet godina uvezeno više od 600.000 vozila od kojih mnoga nemaju katalizatore, pa ni vazdušne jastuke.
Mislite i o tome jer već od sledeće godine biće jako bitno i kolika vam je emisija štetnih gasova kupljenog vozila jer nećete moći da ga registrujete ukoliko odstupa od zadatih vrednosti.
Posle kupovine vozila preporuka je da uložite još malo novca i zamenite filtere ulja, vazduha, promenite motorno ulje, antifriz, proverite stanje španera (neophodan je servis) klinastog, zupčastog kaiša.
I imajte na umu da je samo potpuno ispravno vozilo bezbedno vozilo!
Foto:Promo