· · Komentara: 1
Istorijat

Da li znate šta povezuje "Audi" i EKSPRES LONAC? (Foto)

U jednoj fabrici u nekadašnjoj Jugoslaviji pravili su se i oružje i izvrsni automobili

naslovna-nsu.jpg
Foto:"Audi AG"

Posle Drugog svetskog rata 1948. godine u Vogošći kod Sarajeva, u tadašnjoj Jugoslaviji, napravljeno je "Preduzeće Tito Sarajevo"-poznato kao "Pretis".

 Osnovna delatnost-namenska industrija, što bi narodski rekli proizvodnja oružja. U toj fabrici je napravljen, po mnogima, najbolji ekspres lonac svih vremena, poznat kao i "Pretis lonac", ali je ova fabrika, naravno po licenci, pravila i automobile i motocikle.

To je bila licenca jedne fabrike koje više nema pod nekadašnjim imenom, ali koja je utkana u brend "Audi".

Dobri poznavaoci istorije automobilizma znaju da se radi o čuvenoj radionici iz Nekalsruma - NSU ((NSU Motorenwerke AG).

Foto:"Audi AG"

Ovu kompaniju su 1873. godine osnovali Kristijan Šmit i Hajnrih Štol  u Ridlingenu da bi je sedam godina kasnije preselili u Nekarslum.

Kao i neke druge kompanije i ova se bavila proizvodnjom mašina za pletenje i tkanje. Zatim su na red 1886. došli bicikli, a prvi motocikl je napravljen 1901. Na prvi automobil se čekalo još četiri godine.

Fabrika je rasla do 1932. kada je pod pritiskom Drezden banke, morala da proda svoju tek izgrađenu fabriku u Hajlbronu "Fijatu"...

Pročitajte još: „Fijat 500 topolino“ je dokaz da veličina nije bitna (Foto/Video)

Usledile su burne ratne godine, NSU je za Hitlerovu armadu pavio i neke veoma uspešne guseničare i motocikle, da bi 1946. bila nastavljena proizvodnja bicikala i motocikala. Tako je 1952. godine NSU postao najveća fabrika motocikala na svetu!NJihovi modeli su držali čak četiri svetska brzinska rekorda za motocikle, a već tadašnji as Vilhelm Herc je 1956. godine, u Benevilu u Juti postao prvi čovek koji je vozio na dva točka brže od 200 milja na čas (322 kilometra na čas)!

Foto:"Audi AG"

Naredne godine kreće i proizvodnja automobila nazvanog "princ". Bio je jako tehnološki napredan i zanimljiv. Kasnije verzije su bile opremljene i "vankelovim" motorom.
I tu dolazimo do početka naše priče. Po licenci NSU, 1963. godine, počinje proizvodnja "princa" u Jugoslaviji.
Napravljeno je oko 15.000 "NSU 1000", "NSU 1100" i "NSU 1200" modela kojeg su i u Jugi zvali "princ".

Pročitajte još: Da li ste znali da je „Škoda“ pravila posebno vozilo za Crnu Goru? Ovo je RAZLOG

Proizvodnja je prestala 1969. godine kada je fabriku NSU sa nagomilanim dugovima preuzeo "Folksvagen" i spojio sa kompanijom "Auto union", sada poznatom kao "Audi"...
Automobila pravljenih u Vogošći ima veoma malo, retko koji je u voznom stanju, teško ga je videti na drumovima ali zato "Pretis" lonci i dalje, širom Juge, su i dalje sastavni deo mnogih kuhinja.

Pošaljite Komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.