· · Коментара: 1
Историјат

Да ли знате шта повезује "Ауди" и ЕКСПРЕС ЛОНАЦ? (Фото)

У једној фабрици у некадашњој Југославији правили су се и оружје и изврсни аутомобили

naslovna-nsu.jpg
Фото:"Ауди АГ"

После Другог светског рата 1948. године у Вогошћи код Сарајева, у тадашњој Југославији, направљено је "Предузеће Тито Сарајево"-познато као "Претис".

 Основна делатност-наменска индустрија, што би народски рекли производња оружја. У тој фабрици је направљен, по многима, најбољи експрес лонац свих времена, познат као и "Претис лонац", али је ова фабрика, наравно по лиценци, правила и аутомобиле и мотоцикле.

То је била лиценца једне фабрике које више нема под некадашњим именом, али која је уткана у бренд "Ауди".

Добри познаваоци историје аутомобилизма знају да се ради о чувеној радионици из Некалсрума - НСУ ((НСУ Моторенwерке АГ).

Фото:"Ауди АГ"

Ову компанију су 1873. године основали Кристијан Шмит и Хајнрих Штол  у Ридлингену да би је седам година касније преселили у Некарслум.

Као и неке друге компаније и ова се бавила производњом машина за плетење и ткање. Затим су на ред 1886. дошли бицикли, а први мотоцикл је направљен 1901. На први аутомобил се чекало још четири године.

Фабрика је расла до 1932. када је под притиском Дрезден банке, морала да прода своју тек изграђену фабрику у Хајлброну "Фијату"...

Прочитајте још: „Фијат 500 тополино“ је доказ да величина није битна (Фото/Видео)

Уследиле су бурне ратне године, НСУ је за Хитлерову армаду павио и неке веома успешне гусеничаре и мотоцикле, да би 1946. била настављена производња бицикала и мотоцикала. Тако је 1952. године НСУ постао највећа фабрика мотоцикала на свету!Њихови модели су држали чак четири светска брзинска рекорда за мотоцикле, а већ тадашњи ас Вилхелм Херц је 1956. године, у Беневилу у Јути постао први човек који је возио на два точка брже од 200 миља на час (322 километра на час)!

Фото:"Ауди АГ"

Наредне године креће и производња аутомобила названог "принц". Био је јако технолошки напредан и занимљив. Касније верзије су биле опремљене и "ванкеловим" мотором.
И ту долазимо до почетка наше приче. По лиценци НСУ, 1963. године, почиње производња "принца" у Југославији.
Направљено је око 15.000 "НСУ 1000", "НСУ 1100" и "НСУ 1200" модела којег су и у Југи звали "принц".

Прочитајте још: Да ли сте знали да је „Шкода“ правила посебно возило за Црну Гору? Ово је РАЗЛОГ

Производња је престала 1969. године када је фабрику НСУ са нагомиланим дуговима преузео "Фолксваген" и спојио са компанијом "Ауто унион", сада познатом као "Ауди"...
Аутомобила прављених у Вогошћи има веома мало, ретко који је у возном стању, тешко га је видети на друмовима али зато "Претис" лонци и даље, широм Југе, су и даље саставни део многих кухиња.

Пошаљите Коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.